4 Veelgemaakte Fouten Bij Squats

squatAls het aankomt op het ontwikkelen van grootte, kracht, symmetrie en snelheid – of een achterwerk dat als gegoten zit in een Wranglers spijkerbroek – zijn squats de meest geschikte beweging in jouw arsenaal van work-out oefeningen. Squats zijn nog altijd de nummer één op dit gebied en als je geen squats doet dan hinder je de ontwikkeling van je spierkracht en je atletisch vermogen. Bovendien zul je, wanneer je regelmatig squats uitvoert, erachter komen dat je overal in je lichaam vet verliest en in spiermassa toeneemt omdat het uitvoeren van squats voor een grote metabolische vraag zorgt. We nemen een kijkje naar de vier meest voorkomende fouten bij het uitvoeren van squats en geven je tips hoe je deze fouten kunt voorkomen zodat je je prestaties van deze standaard oefening kunt maximaliseren.

1. UITLOPEN VAN DE BEWEGING

Het uitlopen van een squat uit het trainingsrek is geen zondagswandeling; doe het zo kort en efficiënt als mogelijk. In plaats van vijf stappen of meer te gebruiken, zul je jezelf er toe moeten dwingen om zo weinig mogelijk stappen te zetten.

Pak het gewicht van het rek, zorg ervoor dat de halter op zijn plek zit en neem dan met iedere been een stap om jezelf in de juiste houding te manoeuvreren. Soms heb je een derde stap nodig om in een optimale positie te staan. De voordelen van squats komen uit de squat beweging; maak het uitlopen van de oefening efficiënter en verspil niet langer onnodig energie door met een verzwaarde halter door de sportschool te trekken.

2. DE DIEPTE VAN DE BEWEGING

Om te profiteren van alle voordelen die een squat oefening te bieden heeft, zul je de beweging volledig moeten uitvoeren. Dit betekent dat je een squat beweging zult moeten maken waarmee je niet langer meer parallel met de vloer staat. Voor sommigen van ons betekent dit eerst vaak oefenen en ervaring op doen. Verschillende onderzoeken hebben echter aangetoond dat dit een gunstig gebruik is zonder dat het een extra risico vormt voor de gezondheid van je knieën. Het uitvoeren van een diepe squat is iets waar je op kunt trainen.

Squatten is net als andere bewegingen voor het trainen van spierkracht een vaardigheid. Je kunt deze vaardigheid je eigen maken door iedere set en iedere herhaling naar dezelfde diepte te squatten – van je eerste warming-up tot aan de laatste set van je work-out. Oefening maakt geen kunst – het is het perfect uitvoeren van de oefening dat uiteindelijk voor perfectie zorgt. Ontwikkel deze vaardigheid door telkens naar dezelfde diepte te squatten, ongeacht hoe zwaar of hoe licht het gewicht is waarmee je traint en streef altijd naar het uitvoeren van een complete beweging.

3. HOUD EEN VAST TEMPO AAN

Je hebt eerder al kunnen lezen dat het uitvoeren van squats een vaardigheid is. Veel gevorderde sporters zijn al op de hoogte van het feit dat je voor het ontwikkelen van deze vaardigheid de oefening altijd met dezelfde diepte moet uitvoeren. Waar het echter vaak mis gaat is de snelheid waarmee men zijn of haar lichaam laat zakken. Laat je lichaam altijd met dezelfde snelheid zaken. Laat jouw tempo niet afhangen van het gewicht van de barbell. Vind een tempo dat voor jou ideaal is en houd dit tempo vast – voor iedere set, herhaling en work-out.

4. HOUD HET LICHAAM GESPANNEN

Afgezien van het mantra dat vaak wordt geopperd in trendy sportscholen waar de kans op het daadwerkelijk toenemen van spierkracht net zo groot is als het behalen van een Olympische medaille voor Guy Verhofstadt, haal je niet diep adem voor het maken van de beweging en blaas je niet diep adem uit na het uitvoeren ervan.

Je zult je lichaam moeten schrap zetten en van je tenen tot aan je hoofd strak trekken – je schouders, je romp, je billen, alles. Loslaten is het verliezen van spanning dat op de barbell gericht kan worden. Span je lichaam dus aan en maak diepe squat bewegingen!



Reacties

  1. Reply

  2. Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *