5 redenen om elke dag te bridgen

bridgen Zoals je je wel kunt voorstellen, heeft een sterk, getraind achterwerk veel voordelen! Behalve dat het een bikini of een spijkerbroek geweldig uit de verf laat komen, spelen de bilspieren een belangrijke rol in sportprestaties, het voorkomen van blessures en het dagelijks functioneren van het lichaam. Eén van de favoriete manieren om deze spieren te trainen is de bridge oefening.

Hieronder vind je vijf redenen om bridges aan jouw dagelijkse work-out routine toe te voegen:

1. Vermindert blessures aan de knieën en rug
De achterste spierketens (de bilspieren en de hamstrings) worden vaak overgeslagen. De dijbeenspieren neem vaak automatisch over en doen het meeste werk, of het nu om de dagelijkse inspanningen of om intensieve work-outs gaat. Dit leidt echter tot zeer strak aangespannen iliotibiale banden waardoor er pijn aan de knie en rug kan ontstaan aangezien blessures veroorzaakt worden door het overheersen van de ene spiergroep over de andere. Tijdens bridges wordt daarentegen wel de achterste spierketens ingespannen waardoor de inspanning evenredig verdeeld is.

2. Verbetert het atletisch vermogen
Sterke gluten zijn een sleutel factor als het aankomt op het produceren van kracht. Kracht is de motor achter alle atletische bewegingen. Door je bilspieren sterker te maken, zul je sneller een sprint trekken, hoger springen en meer explosieve kracht tonen op het veld of op de atletiek baan.

3. Je kleding zal beter passen
Een hoog gelegen, getrainde en ronde achterkant ziet er in elke situatie fantastisch uit en des te sterker je bilspieren, des te strakker zij er uit zulen zien. Bridges – en dan met name bridges met een gewicht – geven veel meer definitie aan je bilspieren. Wees niet bang om een zwaarder gewicht te tillen als je de oefening met een gewicht uitvoert. Het geeft je namelijk een nog strakker en harder achterwerk!

4. Versterkt het romp van je lichaam.
De bridge oefening activeert alle spieren van de romp, waaronder de dwarse buikspieren (zorgt voor een plattere romp), de rechte buikspieren (voor een sixpack!) en de schuine buikspieren (voor een zandloper figuur). Het uitvoeren van een bridge oefening zorgt voor een diepe inspanning van deze spieren waardoor je alles in één enkele beweging strak trekt.

5. Verbetert jouw postuur
Bridge oefeningen helpen je met het opbouwen van kracht in je bilspieren en de erector spinae waardoor het makkelijker is om de juiste houding aan te nemen wanneer je voor een lange tijd moet zitten of staan. De oefening maakt ook het romp van je lichaam sterker wat ook bedraagt aan je postuur.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *