5 redenenen waarom Proteïnen voor vrouwen nog belangrijker zijn

protErvaren sporters weten hoe belangrijk proteïnes zijn en alhoewel het lichaam wordt gefinetuned in de sportschool, ontwikkeld het zich pas tijdens het eten. De juiste hoeveelheid en de juiste type proteïnes zijn de sleutel tot een slanker en fitter lichaam. En het lijkt erop dat het kauwen op deze aminozuren nog belangrijker is voor vrouwen als het aankomt op een mooi uiterlijk en langdurige gezondheid. Steeds meer onderzoeken wijzen op het belang van proteïnes in het dieet van een vrouw en dan met name een sportieve vrouw.

We hebben 10 redenen waarom proteïne het macronutriënt (oftewel, één van de grote categorieën, net als koolhydraten of vet) dat deze maand – en de daaropvolgende maanden – jouw aandacht verdient.

1. Proteïne zorgt ervoor dat vrouwen slank blijven
Het Atkins dieet was een zegen voor liefhebbers van bacon maar niet iedereen onder ons is een fervent vleeseter (kunnen we niet allen vrienden zijn)? Maar er zeker wat voor deze trend te zeggen: Door minder koolhydraten te consumeren en deze calorieën te vervangen met proteïnen ontstaat er een vermindering van vet weefsel. En uit onderzoek blijkt dat dit effect veel duidelijker aanwezig is in vrouwen (welke overigens over het algemeen een hoger vetpercentage hebben dan mannen). Mogelijk dus een andere reden om de kwaliteiten van de kwarktaart te waarderen.

2. Proteïne houdt de hele dag je honger in bedwang
Snel! Wat was je favoriete ontbijt in je jonge jaren? Als cornflakes met suiker het eerste antwoord is dat in je hoofd opkomt, dan is het waarschijnlijk tijd om het ochtendroutine om te gooien. Door de dag te beginnen met een maaltijd met veel proteïne – Griekse yoghurt met veel fruit bijvoorbeeld – ontstaat er een hormonale reactie die helpt met het in bedwang houden van je honger, de hele dag door.

3. Proteïne geeft je een voller gevoel
Begin vroeg op de dag met eten om te voorkomen dat je blijft eten. De magische formule van proteïne werkt op twee manieren: Het houdt je trek op een later moment binnen perken en geeft je een meer verzadigd gevoel dan koolhydraten of vet. Het komt er dus op neer dat je van voedsel met veel proteïne minder hoeft te eten om vol te zitten.

4. Proteïne zorgt ervoor dat je lichaam meer calorieën verbrandt
Wanneer je een dieet met een hoog gehalte aan calorieën vergelijkt met een dieet dat rijk is aan koolhydraten dan zal dit zorgen voor een hogere mate van thermogenese (tot wel vijf keer zo snel). Een hogere mate van thermogenese is over het algemeen waar men op doelt wanneer iemand praat over een “snellere spijsvertering” en meer proteïne kan het signaal geven aan het lichaam om voor, tijdens en na de maaltijden meer calorieën te verbranden.

5. Het is goed voor de botten
Vooral bij vrouwen vormt botafbreuk een groter risico. Dus alhoewel er vaak over proteïne wordt gezegd dat het slecht is voor de botten, blijkt het juist zo te zijn dat deze macronutriënt van groot belang is voor opname van calcium en de groei van botten. Voor mensen die lactose intolerant zijn betekent dit dat zuivel in één keer een geweldige boost aan calcium en proteïne. Veel van de smakelijke proteïne supplementen bevatten ook een hoog gehalte calcium en zijn handig voor onderweg!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *