5 vetverbrandende voedingsmiddelen die je stofwisseling stimuleren

1. Bruine rijst
Bruine rijst is een volkoren rijst variant. Volkoren graanproducten zijn moeilijker te verteren dan verwerkte granen en helpen je lichaam daarom met het verbranden van vet. Bruine rijst bevat, in tegenstelling tot witte rijst, de vlies en de zemel welke de graan completeren. Het is daarnaast ook rijk aan proteïne, thiamine, cacium, magnesium, vezels en natrium.

2. Eiwitten
Eiwitten zijn rijk aan proteïnes, calorie-arm en bevatten geen cholesterol of vet. Bovendien zijn eiwitten rijk aan vertakte aminozuren welke de stofwisseling stimuleren. Ze bevatten ook riboflavine, ook wel bekend als vitamine B2. Deze voedingsstof helpt met het verwerken van koolhydraten, vetten en proteïnes.

3. Chicken breasts
Kip is een mager vlees. Mager vlees zit vol met ijzer. Door drie tot vier porties voedingsmiddelen met een hoog ijzergehalte te nuttigen voorkom je een ijzergebrek. Een tekort aan ijzer heeft een negatief effect op de stofwisseling. Kip bevat weinig vet en is rijk aan proteïne. Als je meer spiermassa wilt kweken dan is gegrilde kipfilet een goed plan. Maar ook als je onder veel stress staat helpt het eten van kip. Kippenvlees bevat vitamine B5 welke een kalmerende werking heeft op de zenuwen.

4. Chilipepers
“Chilipepers bevatten capsaïcine, een chemische stof welke de stofwisseling in een hogere versnelling zet,” geeft Dr. Scott Isaacs, klinisch docent medicijnen aan de Emory University School of Medicine. Capsaïcine helpt ook met het minimaliseren van de bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte in het lichaam, het verlagen van de bloeddruk en stimuleert het vrijkomen van endorfine en zerotonine, chemische stoffen in de hersenen welke depressies en stemmingswisselingen voorkomen. Als dat nog niet voldoende was, helpen deze pepers ook met het verminderen van een hongerig gevoel en verbeteren ze zelfs je seksuele prestaties. Om van deze voordelen gebruik te maken suggereert Dr. Isaacs om dagelijks een eetlepel gehakte chilipepers aan een maaltijd toe te voegen.

5. Water
Vergeet tenslotte niet om gehydrateerd te blijven! Een studie gepubliceerd in de Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism toont aan dat het drinken van water (ongeveer 0,5 liter) de stofwisseling van gezonde mannen en vrouwen met zo’n 30% verbetert. Door iedere dag een gezonde hoeveelheid water te drinken blijven de vloeistoffen in het lichaam in balans. Dit leidt weer tot een verbetering van de spijsvertering en de transport van voedingsstoffen door het lichaam. Daarnaast helpt het drinken van water je met het afronden van een set. Wanneer je zweet in de sportschool, scheidt je water af. Wanneer je spieren niet genoeg water bevatten, raken ze vermoeid. Zorg ervoor dat je spieren gehydradeert zijn en je hebt meer energie om je work-out af te ronden.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *