6 Testosteron boostende voedingsstoffen

testos Eigeel

Eieren, en met name eigeel, horen een deel uit te maken van jouw dieet. Het klopt inderdaad dat je rustig aan wilt doen met het consumeren van vet maar eigeel bevat meer voedingsstoffen dan eiwit. De micronutriënt die zorgt voor een verhoogd testosterongehalte in eigeel is vitamine D3. Deze stof is op moleculair niveau vergelijkbaar met testosteron aangezien het een steroïde hormoon op basis van cholesterol is. In een onderzoek gepubliceerd door Hormone & Metabolic Research is aangetoond dat bij proefpersonen na 12 maanden lang het innemen van vitamine D3 supplementen het totale testosteron en het vrije testosteron gehalte met 400% is gestegen.

Kruisbloemige groentes

Kruisbloemige groentes zoals broccoli, kool, spruitjes en bloemkool zijn anti-estrogeen voedsel aangezien er bij het verwerken van deze groentes een stof genaamd indool-3-carbinool vrijkomt. Deze stof wordt in het lichaam omgezet naar DIM (di-indollyl methaan) welke op zijn beurt oestrogeen omzet naar veilige vormen waardoor het juiste gehalte van testosteron wordt hersteld. Vrije testosteron bindt zich gemakkelijker aan androgene receptoren met als resultaat een verhoogde sex drive, meer spieropbouw, verminderen van vet en betere prestaties in de sportschool.

Oesters

Een oester van 200 gram bevat 18 gram proteïne waardoor het eten van oesters het kweken van spieren vereenvoudigd en ondertussen voor een boost aan testosteron zorgt. Oesters zijn bovendien rijk aan zink, een mineraal dat het testosterongehalte in je lichaam verhoogd. Je lichaam krijgt dagelijks ongeveer 10 milligram binnen slechts 2 tot 3 milligram wordt daadwerkelijk opgenomen waardoor je een tekort aan zink riskeert. Verkoudheid is feitelijk een symptoom van een te laag zinkgehalte in het lichaam, net als weinig libido een indicatie is van weinig testosteron in het lichaam. Wanneer er sprake is van gebrek aan zink dan remt de hypofyse de afgifte van luteïniserende en follikel stimulerende hormonen. Juist deze hormonen zijn verantwoordelijk voor de productie van testosteron in de testikels. Dit zorgt op zijn beurt weer voor een mindering van androgen receptoren en vrije testosteron in de bloedsomloop.

Knoflook
Deze voedingsstof zorgt niet alleen voor smaak in het eten maar ook in een toename van het testosteron niveau in je lichaam. Knoflook bevat een verbinding met de naam diallyldisulfide welke een hormoon stimuleert dat op zijn beurt weer de productie van testosteron aanjaagt. Er zijn onderzoeken met dieren uitgevoerd waarbij bewezen dat knoflook in combinatie met een dieet dat rijk aan proteïne is het testosterongehalte in het lichaam verhoogt.

Spinazie
Een van de reden waarom matroos Popeye dol was op spinazie, is omdat spinazie voor een toename van testosteron in het lichaam zorgt. Deze groene bladgroente is rijk aan magnesium. Magnesium speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling en herstel van de spieren. Een studie gepubliceerd door de organisatie Biological Trace Element Research toont aan dat magnesium het totale testosteron en het vrije testosteron gehalte in het lichaam in zowel atleten als minder actieve mensen verhoogt.

Champignons

Gooi je bordje maar vol met champignons als je graag testosteron in je lichaam omhoog wilt zien schieten. Champignons hinderen de productie van het enzym aromatase. Aromatase zet androgen om naar estrogen – welke voorkomt dat vrije testosteron zich bind met androgen receptors.



Reacties

  1. Reply

  2. Reply

  3. Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *