8 Tips om minder vocht vast te houden en je buikspieren zichtbaar te maken

buikJe hebt werkt hard, gaat als een speer met je buikspiertrainingen en houd je aan je eetschema om korte metten te maken met overtollig lichaamsvet. Je slaat zelfs het snacken tijdens de avondjes uit met je vrienden over maar je wasbordje is nog steeds niet zichtbaar. Wat gaat er verkeerd? Het kan zijn dat je lichaam water vast houd. Ja, je leest het goed, vloeistof dat onderhuids in je huidcellen wordt opgeslagen zorgen ervoor dat je huid er opgezwollen en opgeblazen uitziet en zorgt er uiteindelijk alle spierdefinitie verloren gaat.

1. Eet minder zout

Wanneer er veel zout in je dieet voorkomt ben je vrijwel verzekerd dat er extra water wordt opgeslagen. Des te meer zout je inneemt, des te meer water je lichaam zal opslaan. Zorg er dus voor dat je de etiketten van voedingsmiddelen leest en voedsel met een hoog zoutgehalte overslaat zoals voorverwerkt voedsel (soep, voedsel in blik, diepvries maaltijden, kruiden en specerijen.

2. Drink meer water

Het klinkt tegenstrijdig maar je kunt water retentie vermijden door meer water drinken. Het lichaam heeft water nodig om cellen schoon te spoelen en als het lichaam niet genoeg vloeistof krijgt, dan zal het water blijven opslaan totdat het genoeg heeft. Door je lichaam van genoeg water te voorzien zorg je ervoor dat het optimaal presteert.

3. Zweet het naar buiten

Zoals je misschien al weet, is zweet simpelweg water dat in het lichaam is opgeslagen. Als je last hebt van extra gewicht door water, dan kun je door veel te sporten en te zweten hier vanaf komen. Houd er rekening mee dat het gewicht weer terug komt zodra je weer vloeistof binnen krijgt. Dit gezegd zijnde is dit een goede manier om snel voor een belangrijke dag
wat extra pondjes te verliezen.

4. Wees voorzichtig met supplementen

Creatine is een veel gebruikt supplement voor het creëren van een groter lichaam – en is hier dan ook uitstekend voor. Creatine trekt water naar de spieren toe waardoor de synthese van proteïne stimuleert. Wanneer je creatine slikt kun je er vanuit gaan dat je 1 tot 2 kilo in water gewicht zal toenemen. Als er super getraind wilt uitzien, is het aan te raden om een week van te voren te stoppen met creatine.

5. Drink minder alcohol

Alcohol heeft een dehydraterende werking. Dat klinkt als een positief iets maar wanneer je lichaam uitdroogt door het drinken van alcohol dan heeft het lichaam sneller dan bij andere vloeistoffen de neiging om water langer vast te houden om het verlies van vocht te compenseren. Je kunt alcohol het beste mijden als je wilt pronken met je spiermassa, zeker wanneer je je aan het voorbereiden bent voor een belangrijk evenement. Bewaar het drinken van alcohol tot na het evenement.

6. Eet asperges

Een minder bekende weetje is dat asperges van nature vochtafdrijvend zijn. Daarnaast zijn asperges ook een goede bron van vezels evenals vitamine A, C, E en K zijn. Wanneer je de asperges voorbereid, zorg er dan voor dat je geen zout of gezouten boter toevoegt.

7. Drink cranberrysap

Cranberrysap is een natuurlijk diureticum welke niet alleen overtollig water maar ook giftige stoffen uit het lichaam wegspoelt. Kies voor geconcentreerd cranberrysap boven cranberrysap cocktail om onnodige extra suikers te vermijden.

8. Neem multivitamines

Een gebrek aan bepaalde microvoedingsstoffen zoals vitamine B1 en B6 kan leiden tot een ongewenste toename aan watergewicht. Zorg ervoor dat je multivamines inneemt zodat je alle nodige voedingstoffen binnenkrijgt zodat je lichaam optimaal kan werken.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *