De 7 voordelen van gewichtheffen

7voordelenWellicht ben je ervan overtuigd dat gewichtheffen niets voor jou is omdat je er niet uit wilt zien als de Hulk. Of wellicht heb je het idee dat je het simpelweg niets vindt, omdat je jezelf niet onder de CrossFit types schaart.

We vinden het vervelend om het zo direct te moeten zeggen maar je hebt het fout. Kracht trainen helpt niet alleen met het kweken van spieren maar voorkomt ook ziektes, verbetert je gemoedstoestand en – dit is echt waar – helpt je met het verliezen van gewicht. Desondanks blijven veel mensen nog steeds trouw aan de cardiofitness apparaten voor het verliezen van gewicht en het verbeteren van de algehele gezondheid.

Hieronder tref je zeven goede redenen om een aantal oefeningen met gewichten toe te voegen aan jouw fitness schema.

1. Je blijft langer in leven.
Alhoewel de meeste vormen van regelmatig sporten een paar jaar aan je leven kunnen toevoegen, biedt met name krachttraining grote voordelen op dit gebied. Uit een onderzoek van 2014, uitgevoerd door het UCLA, blijkt dat naarmate we ouder worden geldt dat des te meer spiermassa we hebben, des te kleiner de kans is dat we vroegtijdig sterven. Co-auteur en arts Arun Karlamangla verklaar het volgende: “In andere woorden komt het op het volgende neer: des te groter jouw spiermassa, des te kleiner het risico om te sterven. In plaats van ons dus druk te maken over ons gewicht of body mass index, moeten we juist ernaar streven om onze spiermassa te maximaliseren en te behouden.”. En wat is nu een betere manier om spiermassa te maximaliseren dan krachttraining?

2. Zorgt voor een betere nachtrust.
Mensen die regelmatig sporten – en dan met name diegene die daadwerkelijk alles geven – geven aan dat zij de beste nachtrust hebben en gewichtheffen is geen uitzondering op deze regel. In een kleinschalig onderzoek dat in 2012 onder senioren werd gehouden is aangetoond dat bij deelnemers die aan weerstand training deden het aantal keer dat zij in de nacht wakker werden afnam ten opzichte van de groep die geen deze oefeningen niet uitvoerde.

3. Je vooruitgang is zo duidelijk zichtbaar
Niets is meer belonend dan een doel voor jezelf stellen om vervolgens jezelf te overtreffen. Als je voor het eerst begint met krachttraining zul je merken dat een gewicht dat voorheen onmogelijk op te tillen was sneller dan je verwacht tilbaar zal zijn. Je voelt je daarna een echte man.

4. Het kan je gelukkiger maken.
Zoals vele andere vormen van fysieke activiteiten kan een korte sessie van gewichtheffen wonderen verrichten voor je mentale gesteldheid. Krachttrainen wordt onder andere gekoppeld aan het verminderen van angst en depressie verschijnselen, het verbeteren van je zelfvertrouwen en kan zelfs een positief effect hebben op jouw denkvermogen.

5. Om je beter in je skinny jeans te laten passen.
Nu moeten we van te voren aangeven dat we niet suggereren om enkel voor uiterlijk vertoon te beginnen met gewichtheffen (of iedere andere vorm van sport) – er zijn namelijk zoveel meer voordelen – maar als het aankomt op het verkrijgen van een slanker lichaam kan het zijn dat je met uren fietsen op de hometrainer geen stap dichter bent gekomen bij het resultaat waar je zo naar verlangt. Sterker nog, het bouwen van spiermassa kan zelfs een effectievere manier zijn om gewicht te verliezen dan cardio-oefeningen. “Als je van plan bent om gewicht te verliezen, kies dan voor kracht training,” geeft trainer Nick Tumminnelo, schrijver van het boek “Strength Training for Fat Loss”, aan, “kijk naar jouw lichaamsvorm als resultaat van jouw dieet en gebruik krachttraining om deze lichaamsvorm te verbeteren.”.

6. Om meer calorieën te verbranden.
Je lichaam zal, simpelweg door meer spiermassa te hebben, extra calorieën verbranden – zelfs als je volledig stil zit.

7. Je kunt een sessie in minder dan 30 minuten voltooien.
Een krachttraining oefening toevoegen aan je dagelijkse trainingsschema betekent niet dat je jouw dagelijkse portie van vrije tijd op hoeft te geven. Sterker nog, gewichtheffen is één van die activiteiten waarbij meer niet altijd beter is. Volgens Runner’s Times heb je aan 30 tot 60 minuten krachttraining per week genoeg.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *