Intermittent Fasting – Een populaire trend voor het verlagen van je vetpercentage!

intermittent-fasting-2Intermittent Fasting – Een populaire trend voor het verlagen van je vetpercentage!

Als je veel leest over fitness en voeding dan is de kans groot dat je de term Intermittent Fasting wel eens bent tegengekomen. Intermittent Fasting is een voeding-strategie die tegen het tradionele voedingsadvies dat je waarschijnlijk gewend bent in gaat. Bij I.F. eet je namelijk al je calorieën in een kort tijdbestek, waar je dit bij een traditioneel voedingsschema over de gehele dag verdeeld.

Wij van Bodybuilden.be zijn op zoek gegaan naar mensen die ervaring hebbenen met Intermittent Fasting en kwamen uit bij Mark van Oosterwijck, auteur van het boek ‘Vet Verliezen 1.0‘. Wij hebben hem middels een interview een paar korte vragen gesteld.

Wij:
Hoe kwam je bij Intermittent Fasting?

Mark:
Jarenlang heb ik last gehad van overgewicht, ik was regelmatig in de sportschool te vinden en ik at 6 gezonde maaltijd per dag. Ondanks al mijn inspanning in de sportschool en keuken had ik veel moeite om mijn vetpercentage te verlagen.

Ik ben veel gaan lezen en kwam steeds vaker de term Intermittent Fasting tegen. Ik heb besloten af te stappen van mijn ‘ouderwetse’ voedingsschema en dat bleek een schot in de roos. Met Intermittent Fasting heb ik veel minder moeite om mijn vetpercentage te verlagen.

Wij:
Het gaat toch om calorie in versus calorie out?

Mark:
Dat klopt, alleen met een Intermittent Fasting levensstijl vind ik het vele malen makkelijker om onder mijn caloriebehoefte te eten. Doordat je je ontbijt uitstelt en dit vervangt door zwarte koffie – wat je hongergevoel controleert en je vet verbranding activeert – heb je later in de dag ruimte voor grote maaltijden, zonder dat je over je energiebehoefte heen gaat. Dit is veel moeilijker als je om 08.00 in de ochtend al 400 calorieën weg werkt.

Wij:
Maar breek je dan geen spiermassa af als je een dagdeel niks uit?

Mark:
Niet als je in het tijdbestek dat je eet voldoende calorieën en eiwitten binnenkrijgt. Het gaat om het aantal calorieën dat je aan het einde van de dag hebt gegeten (passend bij je doelstelling, aankomen of afvallen), de frequentie waarmee je dit doet is van ondergeschikt belang.

Als het je puur om spiermassa opbouwen gaat dan werkt een traditioneel voedingsschema wellicht beter, omdat je dan over de gehele dag de tijd heb om je calorien binnen te krijgen.

Als je echter je vetpercentage wilt verlagen, wat mijn doelstelling was/is, dan zijn meerdere kleinere maaltijden per dag naar mijn mening minder ideaal. Je lichaam komt nooit in echte vet verbrand modus omdat jelichaam voortdurend voedsel verbrand in plaats van vetreserves.

Wij:
Gaat het vasten niet ten koste van je prestaties in de sportschool?

Mark:
Nee, dit is iets wat ik op voorhand ook dacht, maar mijn trainingen zijn hard en intensief en ik maak week in week uit progressie in de sportschool. Als je voor je training een flinke kop zwarte koffie drinkt stimuleert dat de vet verbranding en geeft je dat energie om hard en intensief te trainen. Direct na je training neem je vervolgens een grote maaltijd waarbij alle voedingstoffen direct richting je spiercellen gaan om te herstellen.

Wij:
Je geeft een niet goed, geld terug garantie. Waarom doe je dit?

Mark:
Ik ben me ervan bewust dat deze levensstijl niet voor iedereen is weggelegd, maar ik denk dat veel mensen het wel eens willen uitproberen. In mijn boek heb ik stap voor stap uitgelegd hoe je Intermittent Fasting in je levensstijl kunt inpassen. Mocht het je om wat voor reden dan ook niet bevallen, dan heb ik daar begrip voor en stuur ik je aankoopbedrag zonder verdere vragen terug.

Dit was ons korte interview met Mark. Wij hebben het boek met veel plezier gelezen. Het is op een leuke manier geschreven zodat iedereen het begrijpt. Mocht je aan de slag willen gaan met Intermittent Fasting dan kan je het boek via onderstaande link zonder risico uitproberen.

Vet Verliezen 1.0 kan je hier bestellen

vet-verliezen-ebook-groot-207x300



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *