Je grijpkracht verhogen met deze work-outs

grijpkrachtGrijpkracht is voor verschillende sporten van groot belang. Of je nu een rots, de kraag van een tegenstander of een tennisracket vastgrijpt, het hebben van een ongelooflijk sterke grip kan je een groot voordeel opleveren. Door standaard gewichtstrainingen te doen, bouw je van zelf al grijpkracht op maar om je kracht echt uitzonderlijk te maken, zul je je moeten richten op specifieke work-outs.

Battling Ropes

Dikke touwen behoren eenmaal niet tot de standaard uitrusting van een sportschool maar kunnen een belangrijke toevoeging zijn aan je eigen trainingsruimte thuis als je op grijpkracht wilt trainen. Voor een oefening die niet alleen het hele lichaam traint maar ook de explosieve grijpkracht, raden we een oefening genaamd Battling Ropes aan. Gebruik een touw met een diameter van ongeveer 3 tot 5 cm (begin met een dunner touw en werk langzaam toe aan het uitvoeren van de oefening met een dikker touw). Knoop het touw vast aan een object dat stevig op de grond staat zoals een decoratieve zuil of een lantaarn paal. De lengte van het touw mag je zelf bepalen, maar houd er rekening mee dat een langer touw meer weerstand betekent. Beweeg het touw met één hand tegelijk en in een snelle vaart op en neer zodat er een golf patroon in het touw ontstaan. Blijf het touw heen en weer gooien om het golfpatroon in stand te houden. Voer de oefening in intervallen van een minuut uit.

Farmers Walk

Voer om grijpkracht op te bouwen en de spierkracht van je voorarm te trainen de “Farmers Walk” uit. Pak met een hand een zware dumbbell vast of bind een washandje rond een Olympische gewichtschijf. Laat je arm langs je zijkant vallen en loop 100 meter of zo ver als je kunt zonder het gewicht te laten vallen. Het gewicht moet zwaar genoeg zijn om de oefening uitdagend te maken.

Trainen met Handdoeken

Je kunt eenvoudige oefeningen om spierkracht te trainen aanpassen door een handdoek in de oefeningen te implementeren en op deze manier grijpkracht te trainen. Wikkel een kleine handdoek in een U-vorm rond een dumbell zodat je deze aan twee uiteinde van de handdoek vast kunt houden en zodat de handdoek het gewicht in de lucht laat hangen. Voer met dit gewicht nu aangepaste one-arm curls en rows uit zodat je naast de gebruikelijke spiergroepen ook je grijpkracht traint. Des te dikker de handdoek, des te effectiever deze work-out voor jouw gripkracht en voorarmen is.

Fat Bar Training

Een zelfgemaakte fat bar is een andere aangepaste methode om grijpkracht te trainen. Neem een dumbell of een Olympische halterstang en wikkel stevig een T-shirt rondom de plek waar je de halterstang zou vastpakken heen. Een dikkere stang betekent dat je minder kunt tillen dus zorg ervoor dat je voor minder gewichten dan bij de normale variant van deze oefening kiest. Met een zelfgemaakte fat bar kun je dezelfde oefeningen die je normaliter ook met een Olympische halterstang of een dumbell uitvoert, zoals de deadlift uitvoeren.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *