Krijg de rug van Arnold Schwarzenegger

arnoldHet komt niet vaak voor maar het is altijd weer een show wanneer iemand ongeveer een kwart ton aan rammelend metaal aan de halter heeft hangen. Mooie hoeveelheid gewichten, vriend. Wat je vaker ziet maar net zo indrukwekkend is, zijn de kabel roeiers die een grote stapel gewichten trekken met polsbandjes en al, totdat ze er bij neer vallen. Mooi setje, maatje! Dit soort hoogstandjes zijn natuurlijk indrukwekkend maar je zult bij de optrekstang minder stoere mannen tegenkomen die hun kunstjes laten zien tegenkomen.

Pull-ups zijn voor iedereen even moeilijk – het maakt niet uit hoeveel gewichten je kunt trekken tijdens een roei oefening, je zult alsnog enige moeite ondervinden wanneer je je lichaamsgewicht in de lucht wilt trekken. Ook Arnold kwam daar zeker achter tijdens het uitvoeren van pull-ups. Maar in plaats van zich laten imponeren door de pull-up, ging Arnold met de volle beuk er tegen aan waardoor hij de dikke schuine buikspieren die van boven naar onderen lopen ontwikkelde en zijn middel er nog strakker uit zag dan het in werkelijk was.

Hoe heeft hij dit voor elkaar gekregen, vraag je je misschien af.

SETS UITVOEREN TOTDAT JE NIET MEER KUNT

Arnold was een voorstander van doorgaan totdat je niet meer kunt. En met pull-ups zul je, zoals de meeste van ons, al snel buiten adem raken. Maar dat betekent niet dat je minder herhalingen hoeft uit te voeren.

In plaats van zich te houden aan een standaard schema van 4-5 setjes van 8-10 herhalingen, koos Arnold een getal – bijvoorbeeld 50 of 60 – en voerde net zoveel sets uit totdat hij dit aantal herhalingen wist te bereiken. Dat niet ieder setje afgerond werd vanwege gebrek aan kracht, was niet relevant. Meestal betekende dit dat hij van start ging met een set van 10-12 krachtige herhalingen waarbij het aantal herhalingen in de volgende setjes al snel begon te dalen. Bij het uitvoeren van het laatste setje was het niet ongewoon dat hij na 4-5 herhalingen al niet meer verder kon. Dat maakte echter niet uit. Wat er toe deed is dat hij de arbeid verrichtte die nodig was om zijn schuine buikspieren verder te ontwikkelen.

Uit de praktijk blijkt dat gewichtheffers die regelmatig pull-ups doen al snel een grote verandering zien in kracht en uithoudingsvermogen bij halteroefeningen. Ze kunnen meer setjes uitvoeren met bovendien krachtigere herhalingen.

Kies dus net als Arnold voor je eigen benadering van pull-ups en zie hoe je schuine buikspieren binnen no-time strak zijn. En zal ook zeker geen kwaad doen voor je prestaties tijdens het uitvoeren van roei oefeningen.

Oefening Sets/Herhalingen

Pull-Up X/50

Wordt Super Groot en Gespierd en Presteer Beter Dan Ooit Met de Rock Hard Challenge Workout.

–Arnold voerde net zo lang setjes uit totdat hij de 50 herhalingen wist te halen. Tussen ieder setje nam hij een pauze van 1-2 minuten.



Reacties

  1. Reply

  2. Reply

  3. Reply

  4. Reply

  5. Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *