Je grijpkracht verhogen met deze work-outs

Hoe werkt dat je grijpkracht verhogen? Grijpkracht is voor verschillende sporten van groot belang. Naast je reguliere oefeningen is het belangrijk om specifeke oefeningen te doen om je grijpkracht te verhogen. Of je nu een rots, de kraag van een tegenstander of een tennisracket vastgrijpt, het hebben van een ongelooflijk sterke grip kan je een groot voordeel opleveren. Door standaard gewichtstrainingen te doen, kun je je grijpkracht verhogen maar om je kracht echt uitzonderlijk te maken, kun je je richten op specifieke work-outs.

Battle Ropes (of Battling Ropes)

Ondanks dat nog niet veel sportscholen Battle Ropes hebben, kunnen deze wel een belangrijke toevoeging zijn aan je eigen trainingsruimte. Zo kun je thuis je grijpkracht trainen (of voor bij het buiten sporten). Voor een oefening die niet alleen het hele lichaam traint maar ook de explosieve grijpkracht, raden we de Battle Rope aan. Gebruik een touw met een diameter van ongeveer 3 tot 5 cm (begin met een dunner touw en werk langzaam toe aan het uitvoeren van de oefening met een dikker touw). Knoop het touw vast aan een object dat stevig op de grond staat zoals een decoratieve zuil, een lantaarn paal of een boom. De lengte van het touw mag je zelf bepalen, maar houd er rekening mee dat een langer touw meer weerstand geeft en je dus een uitdagendere workout geeft. Beweeg het touw met één hand tegelijk en in een snelle vaart op en neer zodat er een golf patroon in het touw ontstaan. Blijf het touw heen en weer gooien om het golfpatroon in stand te houden. Voer de oefening in intervallen van een minuut uit. In de bijgaande video zie je ook een aantal variaties hierop.

De Battle Rope in deze video is te koop bij Matchu Sports en kun je hier vinden: Battle Rope

Farmers Walk

Om een echte gorilla grip te krijgen kun je je spierkracht van je onderarmen trainen door een oefening te doen die de “Farmers Walk” wordt genoemd. Neem in beide handen een zwaar gewicht zoals een dumbbell of neem in elke hand een halterschijf van een pittig gewicht. Laat je arm langs de zijkant van je lichaam hangen en loop 100 meter of zo ver als je kunt zonder het gewicht te laten vallen. Het gewicht moet zwaar genoeg zijn om de oefening uitdagend te maken. Aan de ander van je loopje zul je merken dat naast de core en je armen ook je grip goed wordt uitgedaagd. Een super leuke en pittige oefening om je de onderarmen van Sylvester Stallone te geven.

Fat Bar training (Fat Grip training)

Een zelfgemaakte fat bar is een andere methode om grijpkracht te trainen. Neem een dumbell of een Olympische halterstang en wikkel stevig een T-shirt of handdoek rondom de plek waar je de halterstang zou vastpakken heen. Een dikkere stang betekent dat je minder kunt tillen dus zorg ervoor dat je voor minder gewichten dan bij de normale variant van deze oefening kiest. Met een zelfgemaakte fat bar kun je dezelfde oefeningen die je normaliter ook met een Olympische halterstang of een dumbell uitvoert, zoals de deadlift uitvoeren. Ook zijn er in de handel speciale Fat Grips te koop om halterstanden de juiste dikte te geven. Dit is in onze optiek een veiligere optie, zeker als je dergelijke oefeningen vaker wilt gaan doen.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *